4 Sınavlı yeni ÖSS
Milli Eğitim Bakanlığı üniversiteye giriş sisteminde köklü
değişikliklere gidiyor. Yeni sisteme göre, üniversiteye girişte artık
tek değil, dört sınav uygulanacak. Yeni sisteme göre öğrenciler, 10, 11
ve 12'nci sınıfın sonunda,"Olgunlaşma Sınavı" adı verilen bir sınava
girecek. ÖSS'nin uygulanmasına da bu sınavların ardından devam
edilecek. Böylece öğrenciler, dört sınava girmiş olacak. Sistem
oturduktan sonra zamanla ÖSS'ye alternatif bir sistem haline
getirilecek. Başlangıçta yılsonu sınavlarının yüzde 25, ÖSS'nin yüzde
75 oranında etki etmesi planlanıyor. Yıl sonu sınavlarının etki
oranının zamanla artırılması ve dört sınavın eşit hale getirilmesi
düşünülüyor. Uygulamanın hızlanması ve sistemin alt yapısının kurulması
için, atanacak yeni Milli Eğitim Bakanı bekleniyor.
ÇALIŞMA TAMAM
İrfan
Erdoğan başkanlığındaki Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu,
üniversiteye girişte uygulanacak yeni bir sistem hazırladı. ÖSYM ile de
görüş alışverişinde bulunan başkanlık, ilk taslak çalışmayı tamamladı.
Yeni sistemle, tartışmalı katsayı problemi de çözülecek. Buna göre,
meslek liseleri, kendi alanlarındaki üniversitelerin 4 yıllık
bölümlerini katsayı engeli olmadan tercih edebilecek. Kendi alanı
dışında tercih yapanlar için ise katsayı uygulaması devam edecek.
Yeni sistemde meslek liseliler katsayı sorunu yaşamayacak
10,
11 ve 12'nci sınıfların sonunda, öğrencilerin yıl boyunca gördüğü
beden, müzik, resim dersleri dışındaki dersleri kapsayan bir sınav
yapılacak. Bu sınavda öğrencilere, alanlarındaki ders ağırlıklarına
göre soru sorulacak. Öğrenciler, yıl boyunca işledikleri tüm derslerden
soru ile karşılaşacak.
Meslek lisesi öğrencileri, kendi alanlarıyla ilgili ek soru çözecek.
Bu
sınavların soruları, MEB ve ÖSYM tarafından ortak olarak hazırlanacak.
Olgunlaşma sınavlarının ardından, ÖSS'ye de girilecek. Olgunlaşma
sınavlarından alınan puanların ortalamaları, ÖSS puanına eklenecek.
Puan yüzdeleri, ÖSYM ile yapılacak toplantıyla netleşecek.
Olgunlaşma
sınavı, iki güne yayılacak. Soru sayıları, haftalık ders saatinin 6 ile
çarpılması ile tespit edilirken, haftada 6 saat matematik dersi
veriliyorsa, sınavda 36 matematik sorusu olacak.
Meslek
lisesi öğrencileri, temel alan derslerini genel lise öğrencileri kadar
yoğun almadıkları için, bu alanlarda 30-40 daha az soru ile
karşılaşacak. Bu öğrenciler, kendi okudukları alanla ilgili olarak
fazladan 30-40 soru çözerek, diğer genel liseliler ile eş seviyede
soruyla karşılaşmış olacak. Örneğin, Motor bölümünde okuyan öğrenci, bu
alanda, İmam Hatip lisesi öğrencisi de yine kendi alanında soru çözecek.
Meslek
liseleri öğrencileri, kendi alanlarıyla ilgili üniversite bölümlerini
tercih ettiğinde, katsayı sorunu ile karşılaşmayacak. İmam Hatip lisesi
mezunları İlahiyat Fakültesi'ni, İletişim Meslek lisesi mezunları
İletişim Fakültesi'ni, Makine bölümü mezunları Makine Mühendisliği
bölümlerini tercih edebilecek.
Sınavla, ortaöğretim
sisteminin performans değerlendirmesi de yapılacak. Bakanlık, hangi
sınıflarda hangi alanlardaki ve hangi derslerde sıkıntı olduğunu
görecek. Sınıflar, illere göre de değerlendirilebilecek. Sınav, ÖSS'den
önce öğrencilerin başarı durumlarını tespit etmeyi de sağlayacak.
YÖK ve yeni bakan karar verecek
Öncelikle
Talim Terbiye Kurulu'nun hazırladığı bu taslak, kabinenin yeni Milli
Eğitim Bakanı'nın onayına sunulacak. Eğer Bakan, ÖSS'de sistem
değişikliği için "düğmeye basın" talimatı verirse gözler YÖK'e
çevrilecek. Yasa gereği üniversiteye öğrenci alımı işlemleri YÖK
tarafından yapılıyor. YÖK, olgunlaşma sınavlarını yeterli bulursa
ÖSS'yi kaldırabilecek. YÖK'ün ÖSS'yi kaldırmaması halinde olgunlaşma
sınavları ile ÖSS'nin sınavdaki ağırlık derecelerini eşitlemesi de
gündeme gelebilecek.
Taslak çalışmada, ders ağırlıklarına göre öğrencilere sorulacak soru sayıları şöyle hesaplandı:
Türkçe-Matematik Alanı:
10'uncu sınıf: 162 soru
11'inci sınıf: 138 soru
12'nci sınıf: 120 soru
Sosyal Bilimler Alanı:
10'uncu sınıf: 138 soru
11'inci sınıf: 144 soru
12'nci sınıf: 144 soru
Fen Bilimleri Alanı:
10'uncu sınıf: 156 soru
11'inci sınıf: 156 soru
12'nci sınıf: 132 soru
Yabancı Dil Alanı:
Her sınıf için:186 soru
Mesleki okullara yönlendirme yapılması şart
Eğitim-İŞ
Genel Başkanı Yüksel Adıbelli de, sistemin ne kadar iyi kurulursa
kurulsun öğrencilerin dersanelere bağlanacağını söyledi. Adıbelli,
"Herkes üniversiteye girecek diye bir şey yok. Yüzde 70 oranında
mesleki okullara yönlendirilirse ve yüzde 30'u da üniversiteye
yölendirilirse bu sistemde bir sıkıntı yaşanmaz. Öğrencilerin eğitime
ve okullara güvenmesi gerekir. Ama öğrencilerin yüzde 100'ü
üniversiteye gidecekmiş gibi bir akıldan hareket edilirse sıkıntı
doğar. Bu durum öğrencileri dershaneye bağlı hale getirecek. Öğrenciler
ve veliler dershaneye gitmeden bir şey yapılamayacağına inanmış
durumda. Zaten dershane sektörü 2.5 milyar doları buldu. Bu rakam da
giderek artacak. Çocuklar iyice yarış atına dönmüş olacak. Sınavlar,
iyi rehberlik hizmetleri verilmezse sıkıntılı bir süreç yaşatabilir"
değerlendirmesi yaptı.
Dershaneye talep artar
Eğitim-Sen
Genel Başkanı Alaaddin Dinçer, yeni sistemin dershanelerin önüne geçmek
için hazırlanmış gibi görünse de iyi uygulanamadığı takdirde
dershanelere olan talebi artıracağını söyledi. Dinçer, "Öğrenciler
belki dershane bağımlılığından kurtulacak ama başka bağımlılıklar
doğabilecek. Öğrencilere yapılacak sınavlar, bilgiyi ölçmeyi değil,
yetenek ve becerilerini ölçmeyi hedeflemeli. Sadece bilgi ölçüldüğü
sürece dershanelere bağlı kalınabilir" dedi.